Åpningstider : Mandag til Fredag - 08:30 - 16:30 (Kvelder/helger etter avtale)
  Kontakt : 22 60 08 78

Betennelse i tannkjøtt/Pyrea

Tannkjøttbetennelse –  Pyrea

Tannkjøttbetennelse kan oppstå hos alle grunnet mindre bra renhold, men ofte forsvinner det hvis man gjenopptar bra renholdregime. Men får det stå kan det utvikle seg til varig tannkjøttbetennelse, pyrea, eller periodontitt som det kalles faglig. Periodontitt kan også være en følge av andre sykdommer en har eller arvelige faktorer. Konsekvensene av betennelsen er at det dannes dype lommer langs tannrøttene. Her vil bakterier samle seg, som igjen både irriterer og ødelegger tannkjøtt og kjeveben. Blir lommene dype nok kan tenner bli løse grunnet en gradvis reduksjon av kjevebenet. Ved slike tilfeller er det viktig å snarest ta kontakt med en tannlege, og ha jevnlige besøk hos tannlegen. Da vil vi kunne rengjøre og pleie det betente tannkjøttet for deg. Det er viktig å behandle periodontitt, hvis det utvikler seg fritt leder det til mistet tannfeste og til slutt tap av tenner.

Du som har periodontitt har krav på en del refusjon fra Helfo ved behandling. Har du mistet tenner grunnet periodontitt så får du refusjon for å erstatte dem. Det finnes ulike alternativer som protese, tannbro eller implantat.

Vil du vite mer så kontakt oss her eller ring 22 60 08 78 så hjelper vi deg.

Behandling av tannkjøttbetennelse

Behandling av periodontitt går ut på å fjerne sykdomsfremkallende bakterier i tannkjøttslommer og i munnhulen. Det er flere måter å gjøre dette på; mekanisk rengjøring i tannkjøttslommer, tanntrekking av for dårlig stilte tenner, operative inngrep med fjerning av betent vev, antibiotikabehandling mm.

Peridodontitt er en livslang sykdom som må behandles jevnlig hos tannlegen. Våre tannleger har bred erfaring innom feltet og hjelper deg gjerne til en sunnere tannkjøtt og munnfølelse.

Du er velkommen å kontakt oss her eller ring 22600878.