Åpningstider : Mandag til Fredag - 08:30 - 16:30 (Kvelder/helger etter avtale)
  Kontakt : 22 60 08 78

Ising og tanngnissing – bruxisme

Tanngnissing – Bruxisme

Tanngnissing er ganske vanlig blant befolkningen og kommer av bittfeil, stress eller andre ukjente årsaker. Tanngnissing kommer oftest om kvelden og natta og årsaker tannslitasje og muskelslitasje i kjeve og tinning regionen. Ising og hodeverk er vanlige symptomer, ofte som verst på morgningen.

All-in tannregulering

Tanngnissing kan komme i perioder av for eksempel mye stress men går over etter en kort stund. Flere ganger handler det om mer langvarige perioder med tanngnissing. Går du lenge med tanngnissing ubehandlet kan smertene utvikle seg til å bli kroniske, altså langvarige. Diverse problemer kan oppstå i kjeveleddet, du kan få redusert gapeevne, klikklyder kan oppstå ved åpning og lukking av kjeveleddet. Noen kan også oppleve at kjeven låser seg. Ved grav gnissing kan tannslitasjen bli synlig med kortere tenner som resultat. Du kanskje mister fyllinger ofte eller får frakturer i tennene. Ising i tennene er også en vanlig symptom.

Behandling

For å diagnostisere tanngnissing – bruxisme gjør tannlegen en grundig undersøkelse av bittforhold, gapeevne, kjevemuskulatur og tennenes tilstand. Det aller vanligste behandlingen er å lage en spesialtilpasset bittskinne i plast som passer dine tenner og bittforhold. Denne skal brukes om nettene når du sover og renses akkurat som du renser tennene. Videre finnes muskeløvelser for ansikt og kjeve muskulaturen, for de som er stive og ømme, som gjøres hjemme og hjelper over tid.
Hvis bittforholdet er hovedårsaken til tanngnissingen kan det behandles med hjelp av fylling, tannkrone eller tannbro.  Tannlegen kan også rette opp skader ved grav tannslitasje med hjelp av disse metodene.

Behandling av tanngnissing er berettiget til refusjon fra Helfo. Du kan også få refundert en del for å reparere skadene som er påført tennene grunnet tanngnissing.

Vil du ha mer informasjon? Kontakte oss her eller ring på 22 60 08 78 så hjelper vi deg.